Millised on sinu õigused, kui lend tühistati või see hilines? Loe lähemalt, millal on sul õigus saada kompensatsiooni.

Reisidiilid alustas koostööd õigusbüroo Flagitoga, et aidata klientidel taotleda lennufirmalt kompensatsiooni näiteks juhtudel, kui lend tühistati või see hilines. Järgnev artikkel annab ülevaate, mis juhtudel, kuidas ja kui palju on võimalik kompensatsiooni lennufirmalt taotled.

Kui lend hilineb, jääb ära või jäetakse reisija lennust maha, võib reisijal olla õigus hüvitisele. Euroopa Liidus kehtivad kõikidele lennureisijatele tarbija õigused (EL määrus 261/2004), mis tagab reisijale kiiresti ja mugavalt soovitud sihtkohta jõudmise ning aitab maandada riske. Määrusega kehtestatud õigused kehtivad reisijatele, kelle lend väljub või saabub EL liikmesriigi lennujaama. Samuti kehtivad õigused väljaspool Euroopa Liitu asuvast lennujaamast saabuvate lendude puhul, kui teenindajaks on liikmesriigi lennuettevõtja. Kui registreerute lennule õigeaegselt, kehtivad need õigused kõigi reiside, sh tšarterreiside puhul.

Hoolitsuskohustus

Lennureisi edasilükkamise, tühistamise või lennu ülebroneeringu korral on lennuettevõtja alati kohustatud lennureisijate eest hoolitsema. Hoolitsus tähendab, et lennuettevõtja peab pakkuma reisijatele ooteajast lähtuvalt piisavalt toitlustust, kommunikatsioonivahendeid (kaks telefonikõnet, faksi kasutamist või elektronkirja saatmise võimalust) ning vajadusel hotellimajutust ja transporti majutusasutuse ja lennujaama vahel. Reisijal on õigus hoolitsusele juhul, kui lend lükatakse edasi vähemalt kaks tundi. Kui reisijal on kindlustus ja/või lennufirma täidab hoolitsuskohustust ning toimetab reisija sihtkohta on reisijal õigus veel kompensatsioonile tekitatud ebamugavuse eest.

Kompensatsiooni suurus sõltub lennu pikkusest:

  • 250 eurot kõikide kuni 1500 kilomeetri pikkuste lendude puhul, näiteks Tallinn – Stockholm;
  • 400 eurot kõikide üle 1500 kilomeetri pikkuste ühendusesiseste lendude ning kõikide muude 1500-3500 kilomeetri pikkuste lendude puhul, näiteks Tallinn – Pariis või Tallinn – Kairo;
  • 600 eurot lendude puhul, kus kas sihtpunkt või lähtepunkt ei asu liikmesriigis ja vahemaa on rohkem kui 3500 kilomeetrit, näiteks Tallinn – Bangkok

Lennu hilinemine

Olukorras, kus lend hilineb ja jõuab lõppsihtpunkti hiljem kui 3 tundi, on lennureisijal õigus nõuda hüvitist. Näiteks Tallinn – Helsinki – New York lennu puhul hilineb esimene lend 45 minutit ning reisija ei jõua jätkulennule on lennuettevõtjal kohustus sind lõppsihtkohta transportida. Kui vähegi võimalik, oleks ümberistumistega reiside puhul parim, kui lennupilet ostetakse reisi alguspunktist reisi sihtkohta jätkulennuna. Siis vastutab lennufirma reisija kohalejõudmise eest reisi sihtkohta. Kui jõuad New Yorki rohkem kui 3 tunni hilinemisega, saad nõuda hüvitist kuni 600 eurot.

Tühistamine

Lennu ärajäämise või pikaajalise hilinemise (rohkem kui 5 tundi) korral peab lennuettevõtja andma inimesele valida, kas ta soovib piletihinna hüvitamist või mõnel muul moel lõppsihtkohta jõudmist. Muuhulgas hüvitatakse juba toimunud reisi osa, kui lennust ei ole reisija esialgse reisikava jaoks kasu. Reisijal tekib õigus hüvitisele, kui teda on lennu tühistamisest teavitatud vähem, kui kaks nädalat enne kavandatud väljumisaega. Näiteks, kui Tallinn – Brüssel lennu tühistamisest teavitatakse 1 päev ette, on lisaks piletirahale või asenduslennule õigus saada hüvitist.

Nii tühistamise ja hilinemise korral on lennufirmal õigus keelduda hüvitise maksmisest, kui olukorra põhjustas erakorraline asjaolu, nt ilmastikutingimused või streik. Tehniline rike lennu tühistamise või hilinemise põhjusena ei ole erakorraline asjaolu ning reisijal on õigus nõuda hüvitist.

Lennust mahajätmine

Võib juhtuda, et lend on ülebroneeritud ning reisija jäetakse lennust maha. Ka siis tekib samuti õigus nõuda lennufirmalt hüvitist. Nimelt broneerivad lennufirmad kohti meelega üle ning tegemist on teada tuntud praktikaga ning lubatud tegevusega. Nii vähendatakse võimalust, et lennukis jääb mõni koht vabaks ja tulu seetõttu teenimata. Lennufirma peab mahajäänud reisijale maksma hüvitist (olenevalt lennu pikkusest) 250, 400 või 600 eurot ning tagama hoolitsuse.

Kuhu pöörduda?

Kui lend hilineb, tühistatakse või reisijaid ei lubata lennule, tuleb esmalt pöörduda lennufirma töötajate või esindajate poole, kes on kohustatud reisijaid abistama. Iga reisija peab saama lennuettevõtjalt kirjaliku teatise, milles on märgitud hüvitise maksmise ja abi andmise eeskirjad. Juhul, kui vajalikku abi ei pakuta või rikutakse reisijate õigusi, on soovitatav esitada kaebus.

Oma õiguste tagaajamine võib stressiolukorras osutuda keeruliseks ja kõik õigused ei pruugi meeldegi tulla. Koostöös õigusbürooga Flagito pakub Reisidiilid nüüd võimalust kompensatsiooni taotlemiseks – see teeb kogu protsessi reisija jaoks lihtsamaks ning mugavamaks. Juhul, kui kliendil on õigus kompensatsiooniks, küsib Flagito oma abi eest 30% teenustasu, mis arvestatakse reisija saadud kompensatsioonist maha. Reisija jaoks on protsess riskivaba – kui taotlus ebaõnnestub on teenus tasuta.

Reisidiilid (reisibüroo) ja Flagito (õigusbüroo) koostöös aitame reisijatel nõuda lennufirmadelt hüvitist, kui

  • lend hilineb rohkem kui 3 tundi;
  • lend tühistatakse ning teavitatakse ette vähem kui 2 nädalat;
  • lend on ülebroneeritud.

Kui soovid abi lennufirmalt kompensatsiooni saamisel, siis täida vastav ankeet aadressil www.reisidiilid.ee/kompensatsioon



Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga